Veltilrettelagt
Du er nu tilmeldt...
”Du er nu tilmeldt xx forløb og har valgt at betale i rater af xx kroner”
Den mail, med præcis den ordlyd, eller lign, har jeg (uha) modtaget en del gange efterhånden.
Pyhh altså.
En kombination af, at jeg ikke mente jeg vidste nok, ærlig og ærgerrig interesse, og at mens endnu et kursus skulle gennemgås, så kan jeg lige gemme mig lidt imens...
(At gemme sig med deres viden, er en af de ærgerlige strategier sensitive bruger når de ikke har adgang til deres særlige talenter..) Læs mere her.
Dybest set handlede lige det der ikke om smerten i ikke at vide nok. Eller i hvert fald ikke om at føle jeg ikke vidste nok.
Jeg vidste ikke hvordan.
Det handlede om at jeg ganske enkelt ikke vidste hvordan.
Hvordan jeg skulle pakke min viden.
Hvordan jeg skulle markedsføre til min kunde.
Og hvem min kunde i det hele taget virkelig var.
Og derfor endte smerten i min penge pung, og i mere eller mindre vellykkede forsøg på at lave hjemmesider og andre kreative tiltag.
Som heller ikke nåede ud til mine kunder.
Sensitive talenter
Som sensitiv er det helt naturligt at veltilrettelagt viden og metoder, og gerne også ret akademiske og nørdede metoder, tiltrækker dig.
En af de andre ting vi helt naturligt har i vores repertoire, er nemlig talentet for, at samle og processe viden i store mængder.
Hver gang en ny brik samles ind, vokser din forståelse for et helt specifikt emne.
Og da du også er udstyret med talentet for at reflektere dybt over tingene, bliver den sammenhæng du ser i ting enorm.
Og specifik.
Og lur mig, og ikke netop du kan kalde dig ekspert på dit felt ?
Den viden du ærgerrigt er dykket ned i, har andre brug for.
Og intuitivt ved du godt det er sandt.
Men formen du har samlet den i, din forståelse af det du har studeret, kan ikke umiddelbart gives videre.
Fra cirkulær til lineær
Din viden ligger som en cirkulær sky af informationer der hænger sammen på kryds og tværs, og er forbundet fra ende til anden med info, som var det molekyler i en fysik model.
Og selvom du så var i stand til at bygge den og vise den frem, så ville din kunde alligevel ikke forstå den.
For at forstå viden, skal den gøres liniær.
Lægges ud i små mundrette bidder, der bygger op til de større og sammenhængende pointer.
Det er sjovt nok det de andre har gjort for dig, når du tager et kursus eller læser en bog.
Hvis du er coach, eller formidler viden, enten som forfatter eller rådgiver af en art, så har du måske nok lært en model. Forstår at lave en synopsis, eller opsætte en rapport inden for dit fag.
Men det er ikke sikkert du har lært at pakke din viden til et produkt, du kan prissætte og sælge.
Din kunde forstår først hvad du egentlig sælger og hvilke problemer du kan løse når du bliver helt konkret.
Altså fx
-
vi mødes en dag,
-
så afdækker vi dit behov,
-
laver en strategi for dit mål og
-
en plan for at nå den.
-
Din investering er xx
Aldrig alt på én gang
Din kunde har sjældent brug for ALT din viden på én gang.
Faktisk nok aldrig.
(Du ender med at overvælde dem i stedet for at informere dem) <--- Erfaring!!
Og for at du selv forstår at give den videre er det altså også vigtigt at du gør den simpel og tilgængelig.
Dette lærer du bla også på forløbet WISE in Business.