SOFIIA BJERRE

Intuitiv Rådgiver & Business Coach

Det her må du ikke sige til din kunde..

- "Jeg skal jo også leve"

”Det var ellers en rigtig fin samtale. Og alt var kalibreret og helt i vatter, til det sidste CTA som jo dybest set var det vigtigste, nemlig dér hvor jeg skulle bede min kunde om, at investere i min hjælp. Sætte pris på min ydelse og fortælle, hvad min mulige kunde i den anden ende skulle investere for, at få den løsning, hun så tydeligt havde brug for.

Halsen snørede sig sammen, det sved i brystet og telefonen var ved at smutte ud af hånden på mig. Hjernen arbejdede på højtryk for at komme henover øjeblikket så elegant som muligt, og til sidst fik jeg fremstammet et beløb, der kun var halvdelen af det jeg egentlig havde tænkt mig.

Nærmest i chok betragtede min hjerne de ord, der kom ud af min mund. Det var ikke det ”vi” havde aftalt.

Det kunne min kunde jo ikke vide, og i vanlig stil fortsatte jeg samtalen med at prøve at slå alle hendes indvendinger ned...

Tilsidst, lidt i desperation, retfærdiggjorde jeg igen tidsforbrug og derfor min timepris, og toppede med, et ”jeg skal jo også leve”.

Drænet, og med følelsen af at være fattigere, og endnu mere uduelig end før, afsluttede vi samtalen.”

 

Det kunne godt have været mig

Det her kunne godt have været en oplevelse, jeg ville have haft, for mange år siden.

Og jeg møder argumentet i både skrift og tale hos dem, der endnu ikke har en forretning de kan leve af.

Energien i "Need to Have" er tydelig uanset, hvordan du kommunikerer den.

Men mine, eller din kundes penge, er ikke adgang til din succes.

Dine ydelser er.

Hvis du er dygtig nok.

Og kender dine ydelsers værdi godt nok.

Måske har du ikke endnu de resultater du leder efter for, at underbygge din ekspertise.

Og måske har du endnu ikke erfaring med service og salg.

Alt dette har du forhåbentlig taget hensyn til i din prissætning, inden du begyndte at markedsføre.

 

Fejlen:

Den helt store fejl i samtale-eksemplet her, ligger i at fokus blev flyttet fra kundens behov til dit eget.

I det øjeblik du retfærdiggør dine priser og italesætter dit behov overfor din kunde, gør du dem til din ”charity”.

I det øjeblik du forsvarer dine priser med et behov der ligger hos dig, og ikke holder dig til den værdi du yder for kunden, holder dig til din faglighed og den forskel du kan levere.

I det øjeblik mister din potentielle kunde mindst 50% af den respekt du lige har brugt tid på at opbygge.

Hvis ikke du med din viden, og i din samtale, kan få din kunde til at mærke både det specifikke behov de har, og også at du kan løse deres udfordring, UDEN at flytte fokus til dig selv, så har du endnu ikke integreret den viden du har med det produkt du leverer.

Du må aldrig flytte fokus fra din kunde til dig selv.

Du kan vide med dig selv, hvad dit behov er, men det er ikke aldrig din kundes pligt at dække dit behov.

Brug i stedet din faglighed.

Det du ved du kan.

VÆR dit produkt.
KEND dine ydelser.
VID hvilke ord du altid kan bruge for at beskrive det igen.

Og igen.

Og igen.

Men lad være med at forsvare din priser, med dit eget behov.

WISE in Business
Goals in Business

Forløbet lærer dig bla at skifte fra at sælge til at servicere.
Og at bygge en forretning der er fuldstændig kongruent med den du er.
Du lærer også, at opbygge et produkt og markedsføre til din unikke kunde.

Vi går i gang til november.
Du kan læse mere her

 

 

 

 

Forfatterboks - Sofiia Bjerre